Michal Kuthan
Návrat ikony. Levi's stylově vstoupil na burzu
Džínová společnost Levi Strauss & Co. se po téměř 35leté přestávce vrátila na burzu v New Yorku. Na té se již její akcie obchodovaly mezi roky 1971 a 1985, kdy se potomci Leviho Strausse, zakladatele této legendární značky, rozhodli společnost učinit opět soukromou. Na burze přitom společnost získala 50 milionů dolarů, což z ní v té době učinilo jednu z největších primárních nabídek (IPO).

Firma 20. března 2019 oznámila, že primární nabídku stanovila na 17 dolarů za akcii. Původně přitom uváděla, že se cena bude pohybovat mezi 14 a 16 dolary za akcii. Levi Strauss & Co. tak získala v primárním úpisu 623 milionů dolarů.
Akcie amerického výrobce džínového oblečení zakončili první den (21. března 2019) s růstem o 32 procent a uzavřely svou cenu na 22.41 dolarech za kus.
Kořeny společnosti sahají do poloviny 19. století, kdy bavorský imigrant Levi Strauss v době zlaté horečky v Kalifornii otevřel velkoobchod s textilním zbožím. O dvacet let později si nechal spolu s jedním ze svých pravidelných zákazníků patentovat vynález – pracovní kalhoty, které měly kapsy zpevněny kovovými nýty.
Když roku 1902 bezdětný Levi Strauss zemřel, přešel jeho majetek do rukou čtyřech synovců. Od té doby značku ovládá rodina Haasů, která si i po březnovém IPO drží 80 procent hlasovacích práv ve společnosti. Haasovi se však vedení firmy nevěnují. Výkonným ředitelem Levi‘s je Chip Bergh, který do funkce nastoupil v roce 2011 a od té doby se mu podařilo značku znovu oživit.
Džíny jsou opět v kurzu

Nyní vstupuje značka Levi’s na burzu v době, kdy jsou americké akcie na maximech a džínové oblečení si opět získává na oblibě. Prodej džínsů se v letech 2017 a 2018 zvýšil o 4,3 % (Euromonitor International). Tržby společnosti Levi Strauss v loňském roce stouply o 14 procent na 5,6 miliard dolarů. Přitom většina pocházela z prodeje pánských džínových oděvů a americký trh se na tržbách podílel 55%.
Zajímavostí ohledně nynějšího stavu společnosti Levi Strauss & Co. je fakt, že ve fiskálních letech 2016, 2017 a 2018 tvořil prodej zboží deseti největším velkoobchodním odběratelům 27–30 % veškerých prodejů. Jelikož společnost nemá uzavřeny dlouhodobé smlouvy s těmito velkoobchody a obchody se provádí na bázi objednávek. Kdyby tak některý z důležitých velkoobchodních partnerů omezil, nebo dokonce zastavil spolupráci s Levi’s, mělo by to značný dopad na jejich finanční kondici.